Strona główna

Państwowa Inspekcja Pracy zakończyła kontrolę w chojnickim szpitalu

Państwowa Inspekcja Pracy zakończyła kontrolę w chojnickim szpitalu

2020-08-04 12:45:48  |  Agata Wiśniewska

Przeprowadzone działania  wykazały szereg nieprawidłowości. Jeszcze w trakcie trwania kontroli dyrektor szpitala podjął decyzję o podniesieniu najniższego wynagrodzenia do minimalnego, tj. 2600 zł brutto.


O przeprowadzenie kontroli w Szpitalu Specjalistycznym w Chojnicach w lutym i kwietniu br. wnioskowała Mirosława Dalecka. - Wnosiłam o kontrolę w zakresie wynagrodzeń za pracę pracowników gospodarczych, działu higieny szpitalnej, kuchni, transportu wewnętrznego, sekretarek i rejestratorek medycznych oraz opiekunów medycznych, wypłaty minimalnego wynagrodzenia za pracę, w tym wypłat minimalnego wynagrodzenia w dwóch transzach, ekwiwalentów za odzież, prawidłowości rozliczeń czasu pracy i wypłaty dodatków za soboty, niedziele i święta oraz wypłat nowych stawek wynagrodzenia pracownikom niezgodnych z Ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę od stycznia 2020 roku. Ponadto wnosiłam o sprawdzenie czy Regulamin Wynagradzania Szpitala Specjalistycznego w Chojnicach jest dostosowany do obecnie obowiązujących przepisów prawa, gdyż na Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych Rady Powiatu Chojnickiego w dniu 14 lutego 2020 roku w obecności przedstawicieli związków zawodowych szpitala na moje pytania dotyczące regulaminu wynagradzania Monika Frymark-Fifielska, zastępca dyrektora ds. ekonomicznych, powiedziała, że Regulamin Wynagradzania wprowadzony w roku 2003 jest archaiczny - mówi radna powiatowa. Kontrolę PIP w czasie rozciągnęła pandemia koronawirusa. Część czynności prowadzonych była zdalnie. Obszerna informacja o efektach pracy inspektorów trafiła właśnie do Mirosławy Daleckiej.


Co ustalili inspektorzy?

Faktycznie, regulamin wynagradzania w chojnickiej lecznicy nie jest dostosowany do aktualnego stanu prawnego ani faktycznego. Zawiera nieaktualne tabele stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz tabele zaszeregowania stanowisk pracy. "Na podstawie takiego aktu prawnego nie jest obecnie możliwe ustalenie indywidualnych warunków o pracę pracowników" - czytamy w dokumencie.

"Wypłaty minimalnego wynagrodzenia za pracę na przykładzie grudnia 2019, stycznia, lutego i marca 2020 r. pracowników, m.in. działu higieny szpitalnej i transportu wewnętrznego, działu techniczno-eksploatacyjnego, sekretarek medycznych, rejestratorek medycznych, pracowników działu żywienia, opiekunów medycznych pokazały, że pracownicy mają ustalone wynagrodzenie zasadnicze poniżej minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości od 2250 do 2450 zł brutto. Kwota ta uzupełniana była w większości przypadków dodatkiem w wysokości 150 zł brutto, jako składnikiem wynagrodzenia, który nie wynika z regulaminu wynagradzania, a jedynie z zarządzenia dyrektora szpitala z dn 31.12.2019, który wprowadzony został bez ustalenia ze związkami zawodowymi.  Większa część tych pracowników nie otrzymywała składników, które wliczane były do minimalnego wynagrodzenia za pracę."

W przypadku opiekunów medycznych wypłacany jest 45 proc. dodatek za pracę w niedzielę, święta oraz dni wolne od pracy z rozkładu w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, który jest przyjmowany do obliczenia wysokości wynagrodzenia pracownika (wliczany do minimalnego wynagrodzenia).

"Pracodawca permanentnie, co miesiąc dokonywał wyrównania wynagrodzenia za pracę wskazanym wyżej pracownikom, nie podwyższając im wynagrodzenia zasadniczego do wysokości nie niższej niż 2600 zł brutto. Skutkiem tego było naliczanie składników wynagrodzenia np. dodatku za wysługę lat, wynagrodzenia i dodatku za nadgodziny od wynagrodzenia zasadniczego np. 2250 zł. W trakcie kontroli ustalono także, że większa część pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracownika gospodarczego, transportu wewnętrznego, opiekunów medycznych, nie podpisała w styczniu 2020 r. porozumienia zmieniającego w zakresie warunków wynagradzania tj. w zakresie podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego oraz przyznania dodatku 150 zł brutto ustalonego na okres od stycznia do czerwca 2020 r. Niemniej jednak zakład począwszy od stycznia 2020 r. naliczał i wypłacał wynagrodzenie z uwzględnieniem nowych zasad, tj, podwyższonego wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku 150 zł brutto".

Kontrola wykazała, iż wyrównanie do minimalnego wynagrodzenia za pracę wypłacane było kontrolowanym pracownikom w dniu 10 dnia następnego miesiąca kalendarzowego, pomimo iż powinno być wypłacane wraz z wypłatą wynagrodzenia za pracę tj. w dniu pierwszego dnia roboczego za miesiąc poprzedni.

W czasie kontroli dyrektor Maciej Polasik ustalił, że od 1.07.2020 r najniższe wynagrodzenie za pracę będzie wynosić 2600 zł brutto. Reguluje to zarządzenie z dn. 19.06.2020.

Dalsze ustalenia wykazały, że pracownikom personelu medycznego oraz działu technicznego wypłacany jest ekwiwalent pieniężny za używanie własnej odzieży i obuwia roboczego, pomimo że to pracodawca powinien wyposażyć w odzież i obuwie robocze pracowników.

Inspektor pracy dokonał kontroli prawidłowości rozliczenia czasu pracy pracowników szpitala za soboty, niedziele oraz święta na przykładzie różnych grup pracowniczych. Nieprawidłowości w zakresie udzielania dni wolnych od pracy stwierdzono w odniesieniu do pracowników działu techniczno-eksploatacyjnego. Ponadto w niektórych przypadkach inspektor pracy stwierdził nieprawidłowości w zakresie sposobu naliczania i wypłacania dodatkowego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Inspektor zobowiązał pracodawcę w konkretnych przypadkach do ich wyrównania. Ponadto zobowiązał szpital do dokonania analizy prawidłowości naliczania i wypłacania pracownikom dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych w okresie nieobjętym przedawnieniem (3 lata wstecz).

Wytyczne PIP

Inspektor pracy zobowiązał pracodawcę do dostosowania obowiązującego regulaminu wynagradzania do aktualnego stanu prawnego i faktycznego. Poza tym wystąpił o przestrzeganie, aby zmiany warunków umowy o pracę dokonywane były w formie pisemnej. Zobowiązał także Szpital Specjalistyczny w Chojnicach do przestrzegania, aby wynagrodzenie podstawowe pracownika ustalane było w w wysokości nie niższej niż wynagrodzenie minimalne.

Poza tym lecznica musi dokonać wyrównania pracownikom działu higieny szpitalnej i transportu wewnętrznego, działu techniczno-eksploatacyjnego, sekretarkom medycznym, rejestratorkom medycznym, pracownikom działu żywienia, opiekunom medycznym, których wynagrodzenie zasadnicze kształtowało się poniżej minimalnego wynagrodzenia za pracę, dodatków za wysługę lat i innych dodatków naliczanych od wynagrodzenia zasadniczego za okres od stycznia do czerwca 2020 r. Organ kontrolujący wezwał do przestrzegania wypłacania w terminie wyrównania do wynagrodzenia. Inspektor pracy wydał także decyzję nakazową do wydania uprawnionym pracownikom odzieży i obuwia roboczego.

Powiązane artykuły:

Najnowsze artykuły:

pełna wersja Chojnice24  |  do góry

© chojnice24.pl  |  powered by intensys.pl