Strona główna

System FALA od piątku (13.10.) w Chojnicach

System FALA od piątku (13.10.) w Chojnicach

2023-10-13 07:00:00  |  opr. red. fot. (ao)

Nowy sposób podróżowania komunikacją publiczną.


 

Od piątku, 13 października mieszkańcy Chojnic mogą korzystać z systemu FALA. Bilety jednorazowe oraz miesięczne będą dostępne w urządzeniach (falomatach i czytnikach) zainstalowanych w pojazdach obsługujących linie Miejskiego Zakładu Komunikacji w Chojnicach, także te wychodzące poza granice miasta. Ponadto bilety miesięczne można zakupić również przez portal pasażera.

- Spółka InnoBaltica, wdrażająca system FALA w województwie pomorskim, udostępniła mieszkańcom Chojnic usługę podróży z Kartą FALA oraz możliwość płacenia za bilety za pomocą karty bankowej w pojazdach komunikacji miejskiej. Od kilku tygodni działa też Portal Pasażera systemfala.pl, poprzez który można założyć konto, zasilić ePortmonetkę oraz zamówić Kartę FALA. W Portalu Pasażera można też przypisać do konta rodzaj ulg przysługujących konkretnej osobie - informuje Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy InnoBaltiki. - W Chojnicach pasażerowie mogą założyć konto w systemie i podróżować z Kartą FALA, przykładając ją do czytników lub falomatów przy wejściu i wyjściu z pojazdu. Jest to czynność wykonywana zamiast fizycznego skasowania biletu drukowanego. Wtedy to, zależnie od osobistych preferencji, pobierane będą opłaty za przejazd albo z konta bankowego pasażera, albo z jego ePortmonetki. Pod koniec roku będzie też do wyboru inna opcja, czyli możliwości zakupu biletów bezpośrednio przez aplikację FALA.

W ramach systemu FALA przewidziane są bilety uwzględniające niedawną zmianę granic stref taryfowych dla linii MZK Chojnice.

Informacje o systemie FALA:

FALA jako nowe rozwiązanie do wyboru

Warto podkreślić, że system FALA jest dodatkowym rozwiązaniem, poszerzającym możliwości zakupu biletów w Chojnicach. Dotychczasowe kanały dystrybucji biletów drukowanych, które kasuje się w tradycyjny sposób, czy też biletów miesięcznych, pozostają bez zmian. Wszystko obowiązuje i działa równolegle, a każdy pasażer indywidualnie może zdecydować, z której opcji chce skorzystać.

InnoBaltica zorganizowała kilka dyżurów informacyjnych dla mieszkańców Chojnic przed uruchomieniem systemu FALA. Ich celem jest popularyzacja i wyjaśnienie zasad korzystania z systemu FALA w InnoBusach, czyli mobilnych Punktach Obsługi Klientów, w których osoby zainteresowane mogły bliżej poznać system oraz praktyczne możliwości wynikające z obsługi urządzeń FALA.

Do czego dokładnie służą falomaty i czytniki?

Falomaty i czytniki to żółto-czarne urządzenia służące do realizacji podróży i zakupu biletów. Zamontowane zostały w każdym autobusie, a w przyszłości będą dostępne na peronach i stacjach kolejowych. Każde urządzenie FALA oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz znakiem graficznym FALA.

Falomat umożliwia przede wszystkim: 1) rejestrację wejścia i wyjścia poprzez zbliżenie Karty FALA lub płatniczej, 2) zakup biletu na ekranie dotykowym, 3) sprawdzenie ilości środków na koncie FALA.

Czytnik umożliwia wyłącznie rejestrację wejścia i wyjścia poprzez przykładanie Karty FALA lub płatniczej przy rozpoczęciu/zakończeniu podróży. Falomaty znajdują się w połowie długości autobusu, a czytniki ulokowane są przy drzwiach wejściowych.

W systemie FALA w Chojnicach można podróżować na dwa sposoby:

OSOBA POSIADAJĄCA KONTO FALA (założone na stronie systemfala.pl) rozpoczyna podróż z Kartą FALA lub kartą płatniczą przypisaną do systemu FALA jako identyfikator, przykładając ją do czytnika/falomatu na wejściu i wyjściu z pojazdu, dokonując tym samym rejestracji wejścia i wyjścia – tzw. check-in/check-out. Jest to czynność równoznaczna z nabyciem biletu.

OSOBA NIEPOSIADAJĄCA KONTA FALA podróżuje, przykładając kartę płatniczą do czytnika/falomatu na wejściu i wyjściu z pojazdu, a jeśli chce by zostały naliczone przysługujące jej ulgi – korzysta z falomatu i wybiera odpowiednie bilety ulgowe, zaś następnie przykłada kartę by dokonać płatności.

Portal Pasażera FALA - dane chronione jak w banku

Po pierwszym zalogowaniu w portalu konto użytkownika wymaga indywidualnych ustawień, więc początkowo zapewnia dostęp tylko do wybranych funkcji. Aby korzystać w pełni z dostępnych możliwości systemu FALA, warto dokonać personalizacji w kilku prostych krokach: uzupełnienie danych osobowych, ustawienie kodu PIN do przeprowadzenia autoryzacji, zatwierdzenie wymaganych zgód i wprowadzenie przysługujących ulg. Warto również dodać zdjęcia. Jest to opcja, która w przyszłości może ułatwić podróżowanie. Dane pasażerów w systemie FALA są w pełni chronione, zgodnie z przepisami RODO.

Bezpieczne transakcje w Systemie FALA

Transakcje płatnicze dokonywane przez użytkowników w systemie FALA są zabezpieczone. Realizowane są one za pośrednictwem operatora płatności certyfikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, a międzynarodowa norma wydana przez Payment Card Industry Security Standards Council zapewni wysoki i spójny standard w każdej sytuacji podczas przetwarzania danych posiadaczy kart płatniczych (Visa, Mastercard).

Czy Karta FALA jest konieczna do podróżowania z systemem?

Karta FALA będzie pełniła funkcję identyfikatora pasażera. Będzie zatem pomocna osobom, które regularnie korzystają z komunikacji miejskiej, kupują bilety okresowe lub korzystają z ulg. Można stosować ją wymiennie z innymi identyfikatorami w systemie FALA, np. z kartą płatniczą. Ona również może być przypisana na stałe do konta pasażera  systemu FALA – zamiast Karty FALA. Docelowo podobną rolę spełni też telefon z aplikacją FALA.

Gdzie możesz złożyć wniosek o Kartę FALA?

Wniosek o Kartę FALA można złożyć w portalu w zakładce „zgłoszenia”. Tam również będzie można zobaczyć wzór karty, wgrać swoje zdjęcie. W portalu użytkownik będzie miał możliwość wyboru sposobu odbioru Karty FALA (w Punkcie Obsługi Klienta lub z dostawą pocztową na wskazany adres). Kartę będzie można zamówić także bezpośrednio w Punkcie Obsługi Klienta Systemu FALA. Pierwsza karta będzie wydawana bezpłatnie.

Plakaty i instrukcje dostępne również w autobusach i POK-ach

Pasażerowie podróżujący po Chojnicach, poza wiedzą dostępną na stronach systemfala.pl czy innobaltica.pl, są wyposażeni w informacje w formie plakatów i ulotek dostępnych w przestrzeni publicznej. Materiały informacyjne są dostępne również w Punkcie Obsługi Klienta (POK) w przy ulicy Angowickiej 53 (baza MZK).

Przypomnijmy, system FALA jest w tzw. fazie publicznego rozruchu, a jego oficjalne uruchomienie planowane jest na 15 grudnia tego roku.

Powiązane artykuły:

Najnowsze artykuły:

pełna wersja Chojnice24  |  do góry

© chojnice24.pl  |  powered by intensys.pl