Zamiast trawy beton i polbruk
Pasy zieleni wzdłuż kilku posesji na Alei Brzozowej, wraz powstaniem tutaj ciągu pieszo-rowerowego, zastąpił beton lub polbruk. Podobnie sytuacja wygląda na skrzyżowaniu z ul. Dworcową. Mieszkańcy pytają, dlaczego miasto wydaje miliony na deszczówkę i jednocześnie likwiduje naturalne formy retencji. Urzędnicy odpowiadają, że prace zostały wykonane zgodnie z projektem i mają zapewnić bezpieczeństwo cyklistom i pieszym.
Jako, że Aleja Brzozowa to arteria, której zarządcą jest powiat, najpierw tam skierowaliśmy pytania. - Zieleńce, o których mówimy, to paski szerokości 10 - 15 cm, a projekt budowlany zakładał ich wypełnienie - opowiada Maciej Kempiński, dyrektor Wydziału Inwestycji i Infrastruktury Drogowej w chojnickim starostwie. Faktyczną szerokość pasa zieleni weryfikuje powyższe zdjęcie.
Jednocześnie urzędnik informuje, że zamianę trawy na polbruk na skrzyżowaniu dróg zastosowano "dla poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów". Szerszej odpowiedzi udzielają dyrektorzy Urzędu Miejskiego w Chojnicach. Zarówno Jarosław Rekowski, jak i Jacek Domozych mówią, że ciągi pieszo-rowerowe muszą mieć odpowiednie parametry. Na takiej ścieżce bezpiecznie powinna wyminąć się dwójka rowerzystów, ale i pieszy. Z tego też ma wynikać likwidacja pasów zieleni. Idąc tym tokiem, dlaczego tylko przy kilku posesjach zdecydowano się zieleń zastąpić polbrukiem czy betonem, a przy pozostałych już nie? Na to pytanie urzędnicy nie umieli odpowiedzieć. Na ścieżki rowerowe radzili spojrzeć kompleksowo w kontekście całej dzielnicy Dworcowej. Zaznaczali również, że na wspomnianych arteriach prowadzone były dwie inwestycje, tj. budowa kanalizacji deszczowej wraz z odbudową nawierzchni oraz budowa ścieżek pieszo-rowerowych w ramach utworzenia węzła transportowo-integrującego. Po oficjalną odpowiedź dyrektor Jacek Domozych odsyła nas na drogę pisemną.
- Na Al. Brzozowej i ul. Dworcowej roboty budowlane zostały wykonane zgodnie z projektem budowlanym. Przebudowa chodnika wynikająca z budowy ścieżki rowerowej wymaga dostosowania jego szerokości w celu spełnienia wymagań technicznych oraz zapewnienia bezpiecznej komunikacji. Zarządca drogi jest powiat chojnicki - brzmi odpowiedź z Wydziału Budowlano - Inwestycyjnego w chojnickim ratuszu.