Strona główna

Akwizytorzy naciągają konsumentów na „tani” prąd

Akwizytorzy naciągają konsumentów na „tani” prąd

2012-08-24 14:47:13  |  Joanna Gierszewska, Powiatowy Rzecznik Ochrony Konsumentów

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Chojnicach Joanna Gierszewska ostrzega przed zbyt pochopną zmianą dostawcy energii elektrycznej. Konsumenci zgłaszają bowiem kolejny problem z zawieraniem umów poza lokalem przedsiębiorstwa. Tym razem chodzi o umowę sprzedaży energii elektrycznej.

"Na terenie powiatu chojnickiego pojawili się przedstawiciele Spółki Energetyczne Centrum S.A. z Radomia proponując konsumentom zmianę sprzedawcy energii elektrycznej. Przedstawiają się, że są z „energetyki” lub „centrum energetycznego”. W celu zachęcenia
do skorzystania z oferty informują, iż opłaty za energię będą niższe niż dotychczas. Niestety, w rzeczywistości płaci się więcej. Okazuje się, że w ramach umowy sprzedaży energii otrzymuje się dwa ubezpieczenia „Assistance Domowy” i „Assistance Medyczny”
(np. 19,00 zł miesięcznie za pakiet podstawowy - płatność przy każdej regulacji rachunku
za prąd). Umowę zawiera się na 5 lat. Wcześniejsza rezygnacja zagrożona jest bardzo wysoką karą umowną. Należy więc zachować szczególną ostrożność podczas wizyty przedstawicieli tej Spółki. Jeżeli więc konsument nie zorientuje się w porę, iż zawarł niekorzystną umowę – będzie zmuszony korzystać z usług Spółki zgodnie z warunkami zawartej umowy.

Należy mieć na uwadze, że oferta może przedstawiać pozorną oszczędność, gdyż konsument jest zobowiązany do opłacania dwóch rachunków. Pierwszy dotyczy usługi
za energię elektryczną wraz z ubezpieczeniem. Drugi dotyczy usługi przesyłowej, za który obecny dostawca energii elektrycznej będzie nadal żądał opłat. Być może jest to dobra oferta dla firm, ale nie dla pojedynczego gospodarstwa domowego.

Istnieje podejrzenie, iż ww. spółka w zawieranych umowach nie poucza konsumentów
o prawie odstąpienia od tego typu umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia, oraz nie wręcza formularza oświadczenia o odstąpieniu od umowy (m.in. te kwestie są przedmiotem prowadzonego postępowania wyjaśniającego).

Zgodnie z obowiązującym prawem jeżeli konsument nie został poinformowany na piśmie
o prawie odstąpienia, bieg terminu 10 - dniowego nie rozpoczyna się. W takim przypadku konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia (nie można jednak z tego powodu odstąpić od umowy po upływie trzech miesięcy od jej wykonania).

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie wszczął postępowanie sprawdzające, czy spółka Energetyczne Centrum z Radomia zawierająca umowy sprzedaży energii elektrycznej w czasie wizyt w domach konsumentów stosowała praktyki niezgodne
z prawem.

Jeżeli chodzi o sprzedaż energii, najlepiej porównywać taryfy w Internecie. Natomiast,
gdy konsument zamierza zmienić sprzedawcę energii elektrycznej (do czego ma prawo) - odpowiednie informacje na ten temat znajdzie na stronie Urzędu Regulacji Energetyki http://maszwybor.ure.gov.pl/.

Na rynku energii elektrycznej działa kilkadziesiąt firm zajmujących się sprzedażą
i obrotem energią elektryczną. Należy się spodziewać, że będzie ich coraz więcej. Dlatego też konsumentów będą odwiedzać przedstawiciele innych tego typu firm, mamiąc
ich „atrakcyjną” ofertą.

Mając na uwadze coraz bardziej zmasowany „atak” na konsumentów różnego rodzaju akwizytorów i przedstawicieli - należy dokładnie czytać umowy, regulaminy i cenniki oraz nie dać się zwieść nieuczciwym akwizytorom".

Joanna Gierszewska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Chojnicach

Powiązane artykuły:

Najnowsze artykuły:

pełna wersja Chojnice24  |  do góry

© chojnice24.pl  |  powered by intensys.pl