Strona główna

Dziś Światowy Dzień Konsumenta

Dziś Światowy Dzień Konsumenta

2012-03-15 13:24:36  |  Joanna Gierszewska

Dzisiaj na całym świecie obchodzony jest Dzień Konsumenta. Jest to doskonała okazja do tego, żeby uświadomić sobie, jak ważną częścią naszego życia jest konsumpcja i jakie wiążą się z tym zagrożenia i pułapki. Warto więc zastanowić się, czy rzeczywiście znamy nasze prawa.

Konsumentami jesteśmy wszyscy, dobrze więc znać podstawowe uprawnienia. Polski system prawa przyjmuje szeroki zakres ochrony konsumentów, od kwestii reklamacji, przez zawieranie umów w internecie, na pokazach, przez akwizytorów, obejmuje usługi turystyczne usługi finansowe, telekomunikacyjne, itp.
Dzień Konsumenta jest inicjatywą, która ma na celu rozwijanie świadomości i ochronę interesów konsumenckich. Obchody święta wspierają Urząd Ochrony Konkurencji
i Konsumentów oraz organizacje pozarządowe. Tegoroczny Światowy Dzień Konsumenta Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów obchodzi pod hasłem zmiany ustawy
o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Zmieniają się zasady odbierania odpadów. Każdy właściciel nieruchomości będzie musiał rozwiązać umowę (do końca czerwca 2013 r.)
z dotychczasowym usługodawcą, aby nie płacić podwójnie za wywóz śmieci. Obowiązkiem każdego konsumenta będzie uiszczanie opłaty na rzecz gminy, gdyż od połowy 2013 r. usługodawcę będzie wybierać gmina, a nie mieszkańcy.

WAŻNE!
- zawarcie umowy na odległość (przez telefon, internet) lub poza lokalem przedsiębiorstwa (zakup od akwizytorów lub na pokazach) wiąże się z określonymi uprawnieniami. Jednym
z nich jest prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od daty zawarcia umowy lub
od daty otrzymania towaru – bez podania przyczyn odstąpienia. Warunek – towar nie może być użytkowany. Odstąpienie trzeba sporządzić na piśmie. Ważnym jest aby pamiętać o wysłaniu tego oświadczenia na adres siedziby przedsiębiorcy (decyduje data stempla pocztowego).

- reklamacje można składać w terminie dwóch lat od daty zakupu towaru i w ciągu dwóch miesięcy od daty zauważenia wady, niezależnie od tego, czy towar został kupiony w sklepie
czy przez internet,

- należy zachować rozsądek – jeżeli zakup towaru wydaje się zbyt atrakcyjny, należy dochować szczególnej ostrożności,

- czytajmy umowy! szanujmy swój podpis! Każdy z nas musi pamiętać, że złożenie podpisu pod dokumentem jest jednoznacznym wyrażeniem przez nas zgody na zawarte w nim postanowienia.

- Wszystkim konsumentom składam życzenia dokonywania przemyślanych zakupów (zwłaszcza, że dokonując zakupu bezpośrednio w sklepie nie można tego towaru zwrócić bez zgody sprzedawcy) i jak najmniej kłopotów z dochodzeniem roszczeń konsumenckich - Rzecznik Konsumentów Joanna Gierszewska.

Powiązane artykuły:

Najnowsze artykuły:

pełna wersja Chojnice24  |  do góry

© chojnice24.pl  |  powered by intensys.pl