Przedsiębiorco pamiętaj, deklaracje do ZUS składasz co miesiąc
Do końca 2021 r. większość przedsiębiorców, która opłacała składki tylko za siebie i nie zatrudniała pracowników, nie musiała co miesiąc przesyłać deklaracji rozliczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Od stycznia tego roku obowiązek powrócił. Wielu płatników jednak zapomina złożyć dokumenty rozliczeniowe.
Obowiązek składania dokumentów rozliczeniowych dotyczy osób, które prowadzą działalność gospodarczą i opłacających składki na własne ubezpieczenia, a także tych, którzy z nimi współpracują. Zwolnieni z tego obowiązku są tylko duchowni, a także osoby, które składają dokumenty za nianie zatrudnione na umowach uaktywniających oraz osoby, które podlegają dobrowolnie ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu.
Cześć przedsiębiorców nie wywiązuje się z obowiązku comiesięcznego składania dokumentów rozliczeniowych, mimo że ZUS wysyła informacje o ich braku za dany miesiąc. Płatnikom, którzy nie przekażą dokumentów, ZUS przypisze składki z urzędu, a to może skutkować błędnym rozliczeniem konta. Jeśli płatnicy nie opłacą składek, ZUS wdroży na podstawie przypisanych składek z urzędu postępowanie egzekucyjne.