Strona główna

Medium

Medium

2011-07-24 14:04:05  |  Krzysztof Różycki

Clint Eastwood podejmujący temat życia po śmierci to ewenement równy tematyce tego filmu. Po latach odgrywania roli macho, amerykański aktor i reżyser zmienia swoje oblicze.

Podczas urlopu  w Tajlandii francuska dziennikarka Marie Lelay staje się jedną z tysięcy ofiar potężnej fali tsunami powstałej w wyniku trzęsienia ziemi na Oceanie Indyjskim. Przygnieciona ścianą wody tonie, a jej przejściu ”na drugą stronę” towarzyszą wizje, które na zawsze odmienią jej życie. Zapadając w ciemność dostrzegła osoby, które dawno już odeszły z tego świata i gdy już się wydawało, że dołączy do grona zjawiskowych postaci, silne ręce wyciągnęły ją z wody i przywróciły do życia.

Po powrocie do Francji nie może odnaleźć spokoju. To wyjątkowe doświadczenie odcisnęło piętno na jej życiu. Już nie jest przebojową dziennikarką telewizyjną, która w programach ”na żywo” potrafiła roznieść na strzępy swoich rozmówców, jej umysłem zawładnęła myśl o poznaniu prawdy o życiu po śmierci. Jej brak skupienia i zaangażowania w sprawy doczesne powoduje, że w krótkim czasie traci status gwiazdy, a fotel w telewizyjnym studio zajmuje młodsza i twardo stąpająca po ziemi następczyni.

W tym samym czasie nastoletni Anglicy Marcus i Jason borykają się z problemami codziennego dnia. Ich matka w nieustannym ciągu narkotykowym zapomina o swoich obowiązkach, chłopcy sami muszą dbać o siebie, załatwiając podstawowe sprawy takie jak zakupy, przygotowanie jedzenia czy sprzątanie domu. Na dodatek chronią matkę przed pracownikami opieki społecznej, stwarzając pozory normalnej rodziny. Są ze sobą bardzo zżyci i świetnie się uzupełniają, jednak to Jason ma silniejszy charakter i podejmuje decyzje w trudnych sytuacjach.

Niestety któregoś dnia Jason ginie w wypadku, pozostawiając brata z balastem wszystkich problemów. Najgorszy koszmar, którego starali się uniknąć, staje się rzeczywistością - Marcus trafia do rodziny zastępczej. Mimo, że nowi opiekunowie są ludźmi o spokojnym usposobieniu, chłopiec cierpi z powodu samotności po stracie brata i rozdzieleniu z matką, która trafiła na odwyk. Choć wie, że to nierealne, chce za wszelką cenę nawiązać kontakt z bratem, by uzyskać wskazówki jak ma postępować.

Te dwie tak różne osoby zamieszkujące odległe zakątki Europy połączył amerykański robotnik z San Francisco - George Lonegan. W jaki sposób? Otóż ten z pozoru zwykły człowiek posiada wyjątkowy dar, dzięki któremu może udzielić odpowiedzi na pytania nurtujące Marie i Marcusa. W przeszłości był medium i kontakty ze światem zmarłych były dla niego codziennością. Ze swego daru uczynił pomysł na business, ale obciążenia towarzyszące wykonywaniu tej nietypowej profesji spowodowały, że zrezygnował z tego zajęcia.

Z ulgą podjął normalną pracę mając nadzieję, że nigdy już nie będzie musiał wkraczać do świata umarłych. O nietuzinkowym interesie i łatwo zdobywanych pieniądzach nie może zapomnieć brat George’a. Marzy mu się działalność na wielką skalę, masowe wyciąganie pieniędzy od zdesperowanych ludzi. Chce się posłużyć talentem brata, nie słuchając jego wyjaśnień o konsekwencjach kontaktów  ze zmarłymi.

”Medium” to już dwudziesty dziewiąty film w dorobku reżyserskim Clinta Eastwooda. Jako aktor przez lata przyzwyczajał nas do wizerunku macho, a podobną bezceremonialność można było odnaleźć w filmach reżyserowanych przez niego. Były także filmy, które w ogólnym odbiorze nie przystawały do wypracowanej pozy twardziela. Najlepszym przykładem jest ”Co się wydarzyło w Madison County” czy ”Invictus – Niepokonany”. Po tym jak w filmie ”Gran Torino” Eastwood odstawił na bok swoje twarde oblicze, nagle stał się reżyserem niszowym, kierującym swoje produkcje do wąskiego grona odbiorców. Podobnie jest  z filmem ”Medium”, to obraz bardzo spokojny, nie szafujący wbrew pozorom sensacyjną tematyką. Poza rewelacyjną sceną kataklizmu, który zniszczył tajlandzkie miasteczko, wszystko płynie tu spokojnym rytmem, a cała uwaga skupiona jest na wewnętrznych rozterkach bohaterów. Ten film to recepta jak pogodzić się z przemijaniem, kruchością życia i nieodwracalną śmiercią. Eastwood nie próbuje znaleźć recepty, nie odpowiada wprost na trudne pytania, ale daje nadzieję, że nie wszystko się kończy wraz z naszym odejściem z tego świata.

Link do YouTube

 

Reżyseria: Clint Eastwood
Scenariusz: Peter Morgan
Obsada: Matt Damon, Cécile De France, Frankie McLaren

Film do recenzji udostępniła wypożyczalnia SHOCK, mieszcząca się przy al. Bayeux 28, I piętro, otwarta: poniedziałek-sobota 11.00-20.00, niedziela 12.00-17.00.
Tel. 052 396 70 20

Letnia promocja w wypożyczalni SHOCK!!!
Wypożyczając dwie nowości –po 6zł, trzecia nowość gratis
Wypożyczając jedną nowość –po 6 zł drugi film w innej kategorii – 3zł
Wypożyczając dwa filmy innej kategorii (oprócz nowości) – po 3 z ł-  kolejne filmy w tej samej kategorii gratis.
(promocja obowiązuje od poniedziałku do piątku)

UWAGA KONKURS! Mamy dla Was darmowe wypożyczenie filmu z oferty wypożyczalni SHOCK. Wystarczy odpowiedzieć na pytanie konkursowe. Co tydzień, wśród czytelników, którzy nadeślą poprawną odpowiedź, wylosujemy jedną osobę, która otrzyma możliwość darmowego wypożyczenia dowolnego filmu. Maile proszę kierować, do czwartku 7 lipca, na adres shock@chojnice24.pl w temacie wpisując tytuł omawianego filmu, a w treści odpowiedź na pytanie oraz swoje dane: adres, telefon, imię i nazwisko (Twoje dane są chronione wg obowiązującego prawa).

PYTANIE KONKURSOWE: Jedna z bardziej rozpoznawany ról Clinta Eastwooda to Harry Callahan, którą stworzył w filmie z 1971 roku. Podaj tytuł filmu. Ogłoszenie wyników w sobotę (9 lipca).

Rozwiązanie konkursu: Gael García Bernal zagrał w filmie ”Dzienniki motocyklowe”. Tym razem nikt nie podał prawidłowej odpowiedzi.

Powiązane artykuły:

Najnowsze artykuły:

pełna wersja Chojnice24  |  do góry

© chojnice24.pl  |  powered by intensys.pl