
Powiat. Młodzież po raz trzeci decyduje o szkolnych inwestycjach
W piątek, 25 kwietnia 2025 roku, w Starostwie Powiatowym w Chojnicach odbyła się uroczystość wręczenia symbolicznych czeków w ramach trzeciej edycji Uczniowskiego Budżetu Obywatelskiego. W tegorocznej edycji wzięło udział 14 szkół ponadpodstawowych z całego powiatu, a każda z nich otrzymała po 13 tysięcy złotych na realizację wybranych przez uczniów projektów.
Młodzież decyduje
Pomysł, który zrodził się w 2023 roku, z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem i wsparciem finansowym. W pierwszej edycji szkoły miały do dyspozycji 10 tysięcy złotych, rok później 12 tysięcy, a obecnie budżet na jedną szkołę wyniósł już 13 tysięcy złotych. Łączna pula środków w tym roku wyniosła 182 tysiące złotych.
Wygląda na to, że nasze młode pokolenie jest mocne zestresowane i odczuwa potrzebę relaksacji gdyż gros pomysłów na wykorzystanie budżetu dotyczyło tworzenia ogólnie rozumianych stref relaksu i odpoczynku. Część także zajęć sportowych, na szczęście.
O szeroko rumianym relaksie myślą uczniowie z: Technikum im. Bieszka w Chojnicach (rozbudowa strefy wypoczynku – „Kącik Bieszka"), Centrum Nauk Technicznych (zwiększenie miejsc siedzących na korytarzach ze stanowiskami ładowania urządzeń mobilnych), Technikum nr 3 w Chojnicach (zakup ławek i puf) Branżowa Szkoła nr 2 w Chojnicach (zakup wiaty integracyjnej), Kaszubskie LO z Brus (zakup architektury ogrodowej), Branżowa Szkoła w Brusach (zakup roślin i ławek) Branżowa szkoła w Malachinie (zakup ławek parkowych do ogrodu dendrologicznego)
Zakup sprzętu sportowego planują: Technikum nr 2 w Chojnicach (stroje sportowe oraz sprzęt na lekcje WF) i I LO w Chojnicach (sprzęt sportowo-rekreacyjny).
Zakup dystrybutorów z wodą planuje II LO w Chojnicach, rozbudowę ogrodu szkolnego (SP Specjalna w Czersku). Technikum z Malachina chce, w ramach UBO, kupić trzy stoły do gry w szachy na świeżym powietrzu, pod chmurką, przy szkolnym orliku.
SP 4 w Chojnicach kupi nowe komputery i rower w ramach projektu „Bliżej świata". Akcenty rowerowe znalazły się też w projekcie LO w Czersku, które zamierza zbudować wiatę na rowery a przed rokiem zakupiło stojaki rowerowe.
Otwarcia wydarzenia dokonał Sebastian Matthes, dyrektor urzędu, który przypomniał, jak wiele wartościowych projektów udało się zrealizować w poprzednich latach.
Cieszę się, że do świetnych pomysłów z ubiegłych edycji dołączają kolejne, równie ciekawe – mówił, witając młodzież.
Demokracja w praktyce
To miła uroczystość i bardzo potrzebna inicjatywa – powiedział starosta Marek Szczepański, pomysłodawca Uczniowskiego Budżetu Obywatelskiego. - Uczycie się przekonywania do własnych pomysłów i odpowiedzialności za wspólne dobro
Podkreślił, że projekty są wybierane demokratycznie, przez uczniów, a ich realizacja to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale i lekcja obywatelskości. Starosta zaznaczył również, że powiat planuje kontynuować projekt w kolejnych latach, o ile pozwolą na to środki budżetowe.
Szkoły doceniają
Kamil Trzebiatowski, dyrektor Technikum nr 2 w Chojnicach, wyraził zadowolenie z kontynuacji programu.
To świetne, że uczniowie sami decydują, na co wydać pieniądze. Budżet rośnie, a wraz z nim możliwości – podkreślił.
Z kolei Józef Kołak z Zespołu Szkół nr 2 w Chojnicach przy ul. Angowickiej zaznaczył, że szkoły chętnie angażują się w inicjatywę i mają wiele pomysłów na kolejne edycje.
Dziękujemy za tegoroczne wsparcie i już czekamy na kolejną edycję – dodał.
W Brusach lekcje pod chmurką?
Na zakończenie głos zabrały uczennice ze szkoły w Brusach, które opowiedziały o planach swojej placówki.
Za otrzymane środki planujemy wyremontować dziedziniec szkoły i postawić ławki oraz altanę – poinformowała. – Mamy też taki pomysł aby w ciepłe, słoneczne dni mogły się tam odbywać zajęcia,
Uczniowski Budżet Obywatelski w powiecie chojnickim to przykład skutecznego włączenia młodzieży w procesy decyzyjne i zarządzanie publicznymi środkami. Uczniowie uczą się odpowiedzialności, planowania i współpracy – umiejętności, które z pewnością przydadzą się im w dorosłym życiu. To nie tylko inwestycja w przestrzeń szkolną, ale także w świadomość obywatelską kolejnych pokoleń.