Strona główna

Debata o oświacie

Debata o oświacie

2015-11-10 16:34:38  |  Tekst i fot. mz

W poniedziałek w Centrum Edukacyjno-Wdrożeniowym odbyła się debata dotycząca strategii oświatowej z perspektywy ucznia, dyrektora i organu prowadzącego szkołę. Jej organizatorem był powiat chojnicki.

 

Debata była pokłosiem zapowiedzi o cięciach etatów psychologów, opiekunów świetlic i zajęć pozalekcyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych prowadzonych przez powiat. Petycję w tej sprawie wystosowali uczniowie II LO. - Ta debata została zorganizowana z inspiracji młodzieży. Czekałem na to spotkanie, na konsultacje społeczne z młodzieżą – mówił starosta Stanisław Skaja. Zanim doszło do spotkania władz powiatu z uczniami, w szkołach przeprowadzono anonimowe ankiety.

Przedstawiciele samorządów uczniowskich w trakcie debaty zwracali uwagę, że świetlice są potrzebne w różnych porach. Zarówno w trakcie lekcji, kiedy wypada okienko, jak i przed czy po zajęciach. Świetlicy nie ma np. w Technikum nr 2. - Czytelnia jest czynna do 14:30, podobnie sklepik. Ja jestem z Chojnic, ale moi koledzy dojeżdżają z Brus, Zalesia, Leśna. Muszą siedzieć w szatni i czekać na autobus – mówił Kamil Ciurzyński. Absolwentka tej szkoły, szefowa wydziału edukacji w powiecie Irena Laska, przypomniała, że tam nigdy nie było świetlicy, a zarówno przed, jak i po lekcjach mogą odbywać się zajęcia dodatkowe w ramach tzw. godziny karcianej. Dyrektorka jako dobrą praktykę wskazywała ZSP w Malachinie, do którego musi dojechać aż 98 % uczniów, a świetlicy także nie ma. Są za to czytelnia i biblioteka i wspomniane zajęcia w ramach 19 godziny.

Jeden z dyskutantów określił chodzenie do świetlicy w średniej szkole jako obciach. Altarnatywę dla świetlicy, czyli klub młodzieżowy, dał dr Przemysław Ziółkowski, ekspert z Ministerstwa Edukacji Narodowej, który moderował debatę. - Sami możecie stworzyć sobie przestrzeń, umeblować ją, wyposażyć w sprzęt czy namalować grafiiti na ścianach – zachęcał dając przykład takiego działania w jednej ze szkół. To przy okazji lekcja organizacji i przedsiębiorczości. Ekspert z MEN wyszedł też z propozycją szkolenia dla liderów samorządów. Marek Jankowski, członek zarządu powiatu, w temacie świetlic zrobił rozróżnienie. - Przestrzeń to jedno. Opieka drugie. To nie była likwidacja przestrzeni. Jej wypełnienie może należeć do was. A jeden z mówców ze strony uczniów uznał nawet, że klub jest lepszym pomysłem i etat w świetlicy jest bezsensowny.

Młodzież chciałaby też dodatkowych zajęć, ale niekoniecznie na zasadzie wyrównawczych z matematyki, a rozwijających pasje, np. kółko dziennikarskie. Przemysław Ziółkowski uświadomił młodzież, że za organizację zajęć odpowiedzialny jest dyrektor, a jakimś pomysłem są też międzyszkolne zajęcia. Pomysłem w dziesiątkę, zdaniem jednego z uczestników debaty, są drużyny sportowe w składające się z zawodkników z różnych szkół.

Marek Szczepański zaoferował młodym by wraz z nauczycielami korzystali z przestrzeni i możliwości pracy w Centrum Edukacyjno-Wdrożeniowym. - Można tu lekcje o przedsiębiorczości prowadzić. Jest drukarka 3D i skaner. Warto zachęcić nauczycieli. Wicestarosta poinformował też o unijnych środkach na podniesienie jakości szkolnictwa. -To duży projekt na 3 lata. Boimy się, że nie będzie zainteresowania. Czy ktoś z wami rozmawiał, jakie macie oczekiwania? Można wspólnie pracować, tylko musimy mieć głosy od przedstawicieli ze szkół.

Na zakończenie debaty Stanisław Skaja zapowiedział, że na spotkaniu z dyrektorami szkół, które ma odbyć się na dniach, będą omawiane zasygnalizowane problemy.

Opracowane wyniki ankiety (źródło starostwo powiatowe)

Ponad połowa, bo aż 56,9% uczniów stwierdza, że nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, głównym powodem są godziny zajęć, odległe miejsce zamieszkania, bądź brak czasu i zbyt dużo obowiązków szkolnych. 42,7% respondentów odpowiedziało, że uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, najczęściej są to zajęcia sportowe, przygotowujące do egzaminu maturalnego/zawodowego, matematyka.
Pozytywny wpływ udziału w zajęciach pozalekcyjnych na wyniki w nauce potwierdziło z mocą zdecydowanie tak zaledwie 26,5% uczniów, 25% badanych odpowiedziało raczej nie, 39,8 % raczej tak.
Zdecydowana większość, bo blisko 73% uczniów nie korzysta z opieki w świetlicy szkolnej bądź klubu szkolnego, zaledwie 4% spędza w niej tygodniowo więcej niż 90 minut, a 13% przebywa w świetlicy nie dłużej niż 45 minut tygodniowo.
Około 90% respondentów twierdzi, że w bieżącym roku szkolnym w ogóle nie skorzystało z indywidualnych porad/konsultacji pedagoga, 96,6% badanych odpowiedziało, że nie korzystało z indywidualnych porad psychologa, 99% uczniów nie korzystało w ogóle z porad socjoterapeuty.

Uczniowie mogli także wypowiedzieć się na temat zmian, które należałoby ich zdaniem wprowadzić, by poprawić efekty nauczania. Najczęściej wskazywano poprawę jakości nauczania, tak odpowiedziało 46,9%, zmienić treści nauczanych przedmiotów – 34,7% oraz wprowadzić system oceny nauczycieli 29,9%.
Analizując system edukacyjny w ocenie młodzieży powiatu chojnickiego skupiono się także na obszarach, na które młodzi ludzie chcieliby mieć wpływ w swojej szkole. Respondenci, jako najważniejsze obszary, na które chcieliby mieć wpływ, najczęściej wskazywali: plan lekcji (65,6%), wybór nauczyciela (52,8%), terminy i zakres zagadnień na testach/sprawdzianach (52,7%).

Diagnoza potrzeb edukacyjnych uczniów 2015

Petycja uczniów II LO

Odp. na petycję

Powiązane artykuły:

Najnowsze artykuły:

pełna wersja Chojnice24  |  do góry

© chojnice24.pl  |  powered by intensys.pl