Dotknęli, sprawdzili, zrozumieli
We wtorek od rana do godz. 15 interaktywną wystawę edukacyjną w Centrum Edukacyjno-Wdrożeniowym odwiedziło 270 uczniów. Od 15 do 18 wstęp był wolny dla wszystkich, którzy mieli ochotę na lekcję fizyki i techniki zgoła inną od tej w szkołach. Na wystawie obowiązywała zasada "Dotknij, sprawdź, zrozum".
Nietypowa ekspozycja składała się z zestawu instalacji do samodzielnego eksperymentowania i poznawania zagadnień fizycznych i technicznych. Adam Dratwa, który oprowadzał uczniów po kolejnych elementach wystawy, pokazywał m.in. działanie żyroskopu, koła Maxwella czy lejka grawitacyjnego. Dzięki termowizji można było zobaczyć, które z części ciała są najcieplejsze. Na koniec, kiedy uczestnikom "rozruszały się" mózgi, można było stanąć do "pojedynku umysłu". Po nałożeniu specjalnej opaski trzeba było się maksymalnie skoncentrować i za pomocą fal mózgowych EEG przesunąć piłkę. To zadanie szczególnie spodobało się młodzieży, która ustawiła się w kolejce by się "pojedynkować", m.in. Agacie Kowalskiej i Klaudii Nicy z II klasy o profilu mat.-fiz. z II LO. - W szkole nie ma takich doświadczeń, ciężko nawet pewne rzeczy pokazać, a tu można to wszystko sobie uzmysłowić. Najbardziej podoba nam się pojedynek umysłu, no i ten wiatr we włosach - mówiły. Podobnego zdania był Dawid Kośmieja, który pozował do zdjęć "na Titanica".