Strona główna

Niepełnosprawni w operze Nova

2011-10-05 14:20:00  |  WTZ Brusy

Dnia 2 października 2011 roku w ramach projektu „Z teatrem za pan brat” odbyła się wycieczka osób niepełnosprawnych członków Stowarzyszenia Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Ty i Ja” oraz uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej do Opery Nova w Bydgoszczy na musical "My Fair Lady".

Wyjazd z Brus był o godzinie 14.00 i po 2 godzinnej podróży byliśmy na miejscu. Udaliśmy się na długi spacer po Starym Mieście i jego okolicach. Podziwialiśmy między innymi Wyspę Młyńską, Spichlerze nad Brdą, widok z Mostu Jerzego Sulimy-Kamińskiego na posąg „Przechodzący przez rzekę”, nawiązujący do „Łuczniczki”. Po trudach spaceru uczestnicy wyjazdu posilili się w restauracji Mc Donald`s. Następnie doszliśmy do Opery Nova, gdzie czekała na nas główna atrakcja dnia. Był to musical Frederica Loewe i Alana Jay Lernera „My Fair Lady”. W Operze byliśmy około pół godziny przed spektaklem, dzięki czemu uczestnicy mieli okazję przyjrzeć się orkiestrze symfonicznej, towarzyszącej występowi aktorów na scenie oraz wyglądowi sali operowej. Światło zgasło, orkiestra rozpoczęła koncert, a za chwilę na scenie pojawili się aktorzy. Całe widowisko trwało blisko 3 godz. i było podzielone na dwa akty.

Dzięki ciekawej reżyserii, oszałamiającym kostiumom i niezwykłej scenografii oddającej charakter Londynu z 1912 roku spektakl wywarł na uczestnikach niesamowite wrażenie. Czasami w trakcie przedstawienia sala wybuchała śmiechem i wtórowała brawami świetną grę aktorów.

Musical przedstawia historię londyńskiej kwiaciarki - Elizy Doolittle, którą Higgins, prawdziwy dżentelmen i profesor fonetyki chce zamienić w damę z najlepszego towarzystwa. Zadania jest bardzo trudne, bo Eliza jest dość trudnym "materiałem” na damę. Jest nieokrzesana i wręcz wulgarna.

Po zakończeniu spektaklu rozbrzmiały niekończące się brawa. Opera była ostatnim punktem naszej wycieczki.

Zmęczeni, lecz zadowoleni wyruszyliśmy w stronę autokaru, bu udać się do domu. Wszyscy jesteśmy niezmiernie wdzięczni za zorganizowanie tego wyjazdu do tak wyjątkowego miejsca, gdzie z pewnością sami byśmy nie dotarli. Swoimi przeżyciami podzieliliśmy się z innymi, a sami wzbogaciliśmy się zaś o nowe doświadczenie i wiedzę.

Wyjazd na musical "My Fair Lady" był inicjatywą Stowarzyszenia „Ty i Ja” oraz WTZ w Brusach i został dofinansowany przez Starostwo Powiatowe w Chojnicach.

Zapewne niejeden uczestnik po powrocie do domu zmienił zdanie na temat opery, która wśród młodzieży często kojarzona jest z poważnym i nudnym widowiskiem i kiedy tylko nadarzy się kolejna okazja, z wielką chęcią po raz kolejny wybierze się na spektakl.