Strona główna

Papamobile z 1979 na rynku

Papamobile z 1979 na rynku

2011-07-26 08:45:53  |  oprac. je, fot. z www Marka Adamczaka

Już dziś (26.07) na chojnickim Starym Rynku będzie można obejrzeć pojazd, którym wożony był podczas pierwszej pielgrzymki do ojczyzny Jan Paweł II.

 

Papamobile będzie w centrum miasta od 16.00 do 17.00. Posiada on zrekonstruowane nadwozie, odtworzone na oryginalnej ramie Stara 660, wybudowanego specjalnie dla potrzeb papieskiej wizyty. Tak opisuje na własnej stronie www historię powstania i odbudowania Papamobile jego właściciel Marek Adamczak:

 

„Przed pierwszą pielgrzymką papieża Jana Pawła II do Polski w 1979 roku zdecydowano o zbudowaniu polskiego papamobile na podwoziu wojskowego Stara 660M2. Był to pierwszy tego typu pojazd zbudowany poza granicami Watykanu. Ponieważ papież pragnął i miał takie życzenie, by będąc w Polsce jeździć polskim samochodem, episkopat złożył zamówienie do PIMot-u w Warszawie. Było ono bardzo sprecyzowane. Przede wszystkim gondola samochodu musiała ważyć ponad 3 tony, bo na wcześniejszej pielgrzymce JPII w Meksyku były problemy, ponieważ tłum napierał na samochód wiozący papieża. Gondola o takiej wadze chroniłaby go przed wywróceniem. Po wyborze marki samochodu PIMot złożył zamówienie do Starachowic, gdzie zaprojektowano i wykonano dwa identyczne pojazdy o numerach ram 9226802 oraz 9226712 (jeden miał służyć jako zapasowy). (…) Po zakończonej pielgrzymce na polecenie władz PRL gondole papieską zniszczono a samochody z powrotem trafiły do FSC w Starachowicach. Tu zostały przekonstruowane na samochody transportowe do PGR-ów. (…) Odkupiliśmy ramę o nr 9226802 i części podwozia w miejscowości Główczyce oraz części silnikowe i zderzak z miejscowości Stanomino k/ Szczecinka. Rama z samochodu o nr 9226712 została zezłomowana w miejscowości Wierzchowo koło Szczecinka przez Pana Kakao o czym świadczą jego oświadczenie i dokumenty w Wydziale Komunikacji w Szczecinku. Poszczególne części wykorzystane do budowy posiadają stosowne certyfikaty i dokumentację notarialną. Pozostałe służące do odbudowy są zakupione od osób prywatnych i ze złomowisk do tego samemu modelu. Do prac włączyli się studenci Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach, którzy na podstawie materiałów źródłowych wykonali techniczną dokumentację wozu.”

Powiązane artykuły:

Najnowsze artykuły:

pełna wersja Chojnice24  |  do góry

© chojnice24.pl  |  powered by intensys.pl